Filmrecension: Beer Wars

, , Inga kommentarer
En modern klassiker för den amerikofila ölnörden skulle man väl kunna kalla den. Beer Wars alltså, filmen som i dagarna släpps i Sverige genom Despotz Media. Förresten har du väl inte missat att jag lottar ut två ex av filmen? Läs mer här för att delta i utlottningen.

Beer Wars handlar i mångt och mycket om de olika problemen och utmaningarna som nya aktörer på den amerikanska ölmarknaden ställs inför. Det finns en klar vinkling för de små spelarna och mot de stora drakarna, men detta synsätt är väl knappast något nytt för en ölentausiast. Inte ens för en svensk sådan. Däremot går den in på många aspekter som man som svensk inte tänker på, kanske framförallt eftersom vi och våra små ölaktörer inte har samma problem eftersom vi har ett alkoholmonopol i Sverige. The three tier system, att få hyllplatser och att hitta investerare. Något annat som kanske inte riktig finns här är deras lLobbying för att bevara eller ändra märkliga lagar.

Många kända craftbeeransikten syns genom filmen, som t ex Jim Koch som grundade Boston Beer (Sam Adams) och Greg Koch som grundade Stone, men framförallt följer filmen Sam Calagione från Dogfish Head och Rhonda Kallman bakom New Century Brewing i deras kamp för att etablera sig på marknaden. Kvinnan bakom själva filmen, Anat Baron, tar oss också med på blindtester av Bud Light, Millers Light och Coors Light, till ölkonferenser och till ölhyllorna på mataffärerna.

Filmen ger en överskådlig bild över ölsituationen i USA, som består av så mycket mer än bara ölet i sig självt. Tyvärr känns filmen lite ofokuserad och det blir aldrig särskilt djupgående och man vill ha mer av allt. Men så är den också en och en halv timme lång så det vore kanske svårt att klämma in mer utan att bli för lång för en vanlig dokumentär. Jag tycker att den är en sevärd film för alla ölnördar, även om den i slutändan inte är en toppfilm.

Format: DVD
Längd: 1 h 29 min
Språk: Engelska