Nüetnigenough

, , 3 kommentarer
Under vår weekend i Bryssel senaste helgen så var jag och min flickvän och åt middag på Nüetnigenough inte mindre än två gånger. Dels fick jag stället rekommenderat per mail av en läsare som nyligen varit i Bryssel och dels är det den näst högst Ratebeerrankade ”ölrestaurangen” i Bryssel (efter Bier Circus som verkar leva mycket på gamla meriter). Vid första besöket infriades våra förväntningar så det var ett lätt beslut att komma tillbaka en gång till.

Så jag vill helt enkelt föra rekommendationen vidare. Menyn består av vällagad rustik mat med flera rätter som innehåller öl och med en prisnivå där alla huvudrätter ligger mellan 10 och 15 euro förutom två rätter som kostade 17 euro. Ölutbudet är inte jättestort men det verkar ligga mycket tanke bakom den och man ”slipper” också öl som Jupiler och Leffe. Istället fanns godbitar som Dupont Avec les Bons Veaux, Rochefort 8, Papegaei och många olika gueuze och kriekar. Dessutom Dupont Redor Pils på fat som man nog inte kan hitta annars i Bryssel.

Vid första besöket så åt jag en köttgryta lagad med Rochefort. Enkla men goda smaker utan en massa fancy tallriksuppläggningar. Det är förstås lite svårt att sätta fingret på exakt vad ölet tillförde men det kändes som den bidrog till att så att säga fylla ut grytans smakspektrum. Till maten drack jag, just det, en Rochefort och det fanns förstås inget att klaga på i den kombinationen. Efterrätten blev en körsbärspaj med en krieksås som absolut inte smakade som jag hade förväntat mig men som var väldigt trevlig. En nätt och fräsch liten skapelse och inte alls så tung som de körsbärspajer jag ätit tidigare har tenderat att vara.

Andra kvällen började vi med dela på en liten flaska Boon Faro och en liten skål med tärnad ”halvlagrad” gouda. Det var en väldigt söt faro, så det var alldeles lagom att dela på en liten flaska, men sötman passade också bra som motpol till ostens sälta. Jag hade läst goda ord om en av deras förrätter, en sorts liten chorizogryta med potatis och cider, så den blev ett självklart val för mig medan min flickvän gick på saffransbläckfisken. Vi delade på en flaska Avec les Bons Veaux till detta. Alltså, chorizogrytan i sig var verkligen riktigt jäkla god men kombinationen med saisonen slog det mesta. Det var en sådan där upplevelse då man nästan vill brista ut i skratt för att kombinationen är så bra. Helt klart resans kulinariska höjdpunkt.

Jag hade sedan spanat in mig på kaninsadel i gueuze till huvudrätt, men de hade slut på kanin så det fick bli till att tänka om där. Istället föll valet på fläskfilé i honungs- och senapsås, vilket var gott men inte lika spännande att äta som kanin. Jag hade även funderat lite på deras kyckling- och vildsvampsfrikasse men vågade inte riktigt trots min nyfunna uppskattning av svamp. Min flickvän tog den dock och efter att smakat en tugga från hennes tallrik så ångrade jag mig nästan lite för den var riktigt god och smakerna satte genast igång tankar om vilka belgiska öl man kunde para ihop den med.

Nüetnigenough är en liten restaurang, jag räknade till 36 platser inklusive åtta platser ute vilket betyder att det bara finns 28 platser när det regnar eller är för kallt för att sitta ute så man ska nog inte komma dit alltför sent. Eftersom det är så litet blir det en ganska intim och mysig atmosfär när det är fullt med folk därinne. För den som ska till Bryssel kan jag verkligen rekommendera ett besök.

3 kommentarer:

  1. Jäklar va smarrigt det låter. Kul att ja la in denna restaurang i vår google earth fil imorse.

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt trevligt ut!

    Förresten, tänkte höra om det finns någon mer info om ölbloggarträffen, börjar ju dra ihop sig! :)

    SvaraRadera
  3. Oroas icke, mail är på väg så kolla posten ikväll :)

    SvaraRadera