Extra bra extraöl

, , 1 kommentar
I fredags kväll mötte jag och min flickvän upp Matt och hans kompis Joel på Moeder Lambic Fontainas för att utföra vårt lilla ölbyte. Det skulle egentligen bara vara en flaska Hello my name is Ingrid mot en flaska Founder’s Kentucky Breakfast Stout, men vi hade båda tagit med bonusöl. Dessa var alltså inte något som vi kommit överens om in. Jag tog med mig en flaska Oppigårds Amarillo (ingen som läser den här bloggen regelbundet lär väl vara förvånad) vilket man väl får säga blev en uppskattad bonus då Matt gav den 4.0 i betyg på Ratebeer häromdagen. Kul att våra svenska humliga öl uppskattas även av humleluttrade amerikaner.

När Matt tog fram sin extraöl ur väskan så var min första tanke att han tagit med någon spännande hembrygd då det var en flaska som saknade etikett. Sen såg jag kapsylen med sina guldiga text, och då kan en del av er säkert räkna ut vad det var för öl. Jo, en Westvleteren 12 förstås, en öl som är i en ständig kamp med Kaggen om världens högst rankade öl på Ratebeer. En sådan öl blir man förstås inte särskilt ledsen över att få med som en bonus.

Visst kanske det finns en viss skrytfaktor med det här blogginlägget, men jag vill visa på vilken enorm generositet det finns bland ”ölfolk” och vilka spännande överraskningar man kan få om man vågar ge sig på att börja byta öl. Är man ute och reser lite är det ju ganska lätt att ordna med byten där man möter upp någon för bytet, vilket kan vara lite bekvämare och definitivt billigare än att skicka öl med postpaket.

1 kommentar: