Kallholmens Maltbryggeri träder fram

, , Inga kommentarer
Jag fick en liten pressrelease till inboxen så jag tänkte att jag gott kan slänga upp informationen här också. Det rör sig om ett nytt bryggeri vid namn Kallholmens Maltbryggeri som ska börja byggas nästa vecka och leverera egen öl med start i augusti. Det ska byggas i Kurjovikens marina i Skelleftehamn utanför Skellefteå. Det kryllar väl inte direkt av mikrobryggerier i Västerbotten, eller i Norrland överhuvudtaget, men nu kommer det alltså ett nytt. Mycket trevligt att ölkulturen sprider sig norrut i landet också.

Pressreleasen är inte helt tydlig på den punkten men det verkar som att de förutom att brygga egen öl även ska importera öl med egen etikett. Med tanke på att bryggeriet ska ha en tydlig tjeckisk inriktning så antar jag att importölen också är tjeckisk. De verkar nämligen gå all-in på det tjeckiska då jag tolkar det som att de importerar sitt bryggverk från Tjeckien, använder tjeckiska bryggmetoder och importerar tjeckiska ingredienser. Deras grundsortiment kommer förutom den importerade ölen att bestå av Levande Lager och Levande Ale, där de satt ett första produktionsmål på 50 000 - 70 000 liter om året.

För mer information rekommenderar jag en titt på deras hemsida. Som sagt, riktigt kul att det öppnar nya mikrobryggerier längre norrut i landet också. Jag önskar Kallholmen ett stort lycka till!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar