Matölet Nelson

, , Inga kommentarer
Efter att ha provat Slottskällans Nelson i onsdags så funderade jag lite över vad den skulle kunna passa till för mat. Den väldigt tydliga karaktären från nelson sauvin-humlen gör ju att den har vissa drag som liknar ett typiskt sauvignon blanc från Marlboroughregionen i Nya Zeeland, och man kanske skulle kunna tänka sig att Nelson passar till liknande rätter. Dessutom dras tankarna åt havet av dess adlige namne på bilden. Då är ju fisk en omedelbar tanke, och jag tror faktiskt att den här ölen skulle passa riktigt bra till rätter med vit fisk. Eftersom jag inte äter fisk så är det inget jag har gett mig på att pröva själv, men jag kan inte riktigt släppa tanken på att den borde passa som handen i handsken med en elegant fiskrätt. Så tänkte jag att humlens speciella karaktär har något som nästan kan liknas med lite "funkighet", och funderade på om den inte skulle passa bra med något i stil med en lätt chevresallad. Jag insåg dock att en chevresallad ligger lite över min matbudget som just nu är väldigt tight, så det får bli till att testa det vid ett senare tillfälle.

Så det slutade med att jag gick på samma tanke som Stefan, att ta den med lite stark mat. Jag kompromissade dock lite och prövade den till två "vanliga" rätter med lite extra krydda i. Först till spaghetti och köttfärssås där det var en hälsosam dos av chillipulver i köttfärssåsen. Där tycker jag nog att den faktiskt gick bort sig lite, för beskan blev skarpare och fruktigheten försvann lite och ölet kändes lite tunnt. Jag gav det dock en till chans ikväll, då jag gjorde samma middag som igår (eftersom sjömansbiff inte riktigt kommer i portionspack). Det funkade betydligt bättre! Det är väl inte direkt någon stark rätt, men chilibearnaisen har ju lite sting och lyfter fram beskan. Dessutom ganska mycket sälta i potatisen, som lyfter fram smakerna i ölet, samtidigt som oljigheten och såsens fethet rundar av alla kanter i ölet. Sammantaget gjorde detta att såväl fruktigheten och beskan blev betydligt mer påtagliga i ölet, samtidigt som beskan blev lite avrundad istället för tillvässad som med köttfärssåsen. Trots sin låga alkoholhalt och rätt lätta kropp kunde det stå upp mot maten och det hela blev en mycket trevlig kombination.

Till samma rätt igår drack jag ju Oppigårds Amarillo, vilket var en helt annan grej. Det var också en bra kombination på alla vis, men där kändes ölet mer som ett fräscht komplement till maten medan Nelson snarare utgjorde en fin brytning mot maten. Båda kombinationerna är klart att rekommendera.

Nelson kommer in i Systembolagets beställningssortiment 1 mars och kommer dessutom på hyllorna i butikerna Kvarnen, Dragarbrunn och Gränby i Uppsala. Jag har inte sett någon bekräftad uppgift om kollikrav, men det är med största sannolikhet en back om 15 som gäller. Man kan väl gissa att priset blir i samma område som deras andra lager på 50 cl, dvs omkring 23-25 kr. Jag tycker att detta är en av de intressantaste lager man kan hitta i Sverige just nu, så gå ihop 2-3 pers och dela på en back.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar